• by:
    • January 24th, 2022
    • Category:
    Leuven geselecteerd als European Best Destination

    Leuven staat in de top 20 van European Best Destinations (EBD). Deze lijst met de beste toeristische bestemmingen in Europa wordt jaarlijks gekozen door EBD en het EDEN Network, het netwerk rond duurzaam toerisme van de Europese Commissie, op basis van een aantal criteria zoals de kwaliteit van het cultureel en toeristisch aanbod, de duurzaamheid van de stad of regio en de levenskwaliteit.

    Leuven is een stad waar alles mogelijk lijkt

    Leuven geselecteerd als European Best Destination

    Leuven staat in de top 20 van European Best Destinations (EBD). Deze lijst met de beste toeristische bestemmingen in Europa wordt jaarlijks gekozen door EBD en het EDEN Network, het netwerk rond duurzaam toerisme van de Europese Commissie, op basis van een aantal criteria zoals de kwaliteit van het cultureel en toeristisch aanbod, de duurzaamheid van de stad of regio en de levenskwaliteit. Tot 10 februari kan iedereen stemmen op één van de 20 geselecteerde steden. De winnende stad wordt uitgeroepen tot Beste Europese Bestemming 2022.

    “Leuven werd dit jaar als enige Belgische bestemming geselecteerd”, zegt burgemeester Mohamed Ridouani. “Niet alleen omwille van ons rijke historische en culturele erfgoed , maar omwille van de vele evenementen, groene plekken, jeugd, cultuurhuizen en het gevarieerde aanbod aan restaurants en shops. EBD verwijst naar Leuven als een ruimdenkende stad, bekend voor zijn levenskwaliteit, de inzet voor duurzame ontwikkeling en de fietsvriendelijkheid.”

    “Dat Leuven dit jaar op de radar komt van vooraanstaande internationale (reis)media als één van de meest aantrekkelijke steden in Europa om te bezoeken en te verblijven, is een geweldige erkenning. Het betekent ook een belangrijke meerwaarde om de bekendheid van onze stad te verbeteren bij reizigers wereldwijd,” zegt schepen van toerisme Denise Vandevoort. “We zien deze selectie als een unieke extra kans om de stad internationaal te promoten in lijn met de identiteit van Leuven als duurzame, historische én innovatieve stad.”

    Bij EBD omschrijft men Leuven als volgt: “Sprankelend en betrokken, gaat en denkt Leuven vooruit en richt het zich op een inclusieve toekomst voor iedereen, van jong tot oud, van studenten tot ondernemers en start-ups, van gezinnen, over kunstenaars en creatievelingen tot handelaars(…) Leuven is een stad waar alles mogelijk lijkt, waar energie circuleert en de waarden van wederzijdse hulp, delen, vriendschap en uitwisseling, een stad waar elke ontmoeting telt.”

    Stem op Leuven!
    De komende drie weken kan iedereen stemmen op één van de 20 geselecteerde steden. De winnende stad wordt uitgeroepen tot Beste Europese Bestemming 2022. “Ik wil de Leuvenaars en iedereen die Leuven een warm hart toedraagt oproepen om op Leuven te stemmen”, zegt burgemeester Ridouani. Stemmen op Leuven kan op www.yesleuven.be. Je kan elke week één keer stemmen.

    De winnaar kan rekenen op internationaal mediabereik in de belangrijkste nationale kranten, gespecialiseerde reispers, -blogs en -websites, sociale en audiovisuele media. Maar ook de andere deelnemende steden of regio’s genieten het hele jaar van een ruime, internationale promotie en persaandacht in meer dan 170 landen.

    De andere geselecteerde steden of regio’s zijn: de Amalfikust, Amiens, Athene, Beieren, Clonakilty, Kreta, Graz, Istanbul, Lahti regio, Ljubljana, Londen, Luzern, Marbella, Nijmegen, Oradea, Plovdiv, Praag, Rome en Wenen.

    European Destinations of Excellence Network
    EDEN, acroniem voor European Destinations of Excellence Network, is een Europees netwerk van toeristische bestemmingen verbonden aan de Europese Commissie om duurzaam toerisme te promoten.

    Sinds 2009 beheert EDEN de website www.europeanbestdestinations.com volledig gewijd aan het promoten van toerisme, reizen en cultuur in Europa. In samenwerking met deelnemende toerismebureaus wil het de kwaliteit, rijkdom en diversiteit van Europese bestemmingen in de kijker zetten en valoriseren. Gericht naar een internationaal publiek van reizigers promoot het meer dan 400 bestemmingen. Met meer dan 5,5 miljoen bezoekers draagt de website, samen met de bijhorende sociale mediakanalen, in belangrijke mate bij aan de promotie van Europa als nummer één bestemming in de wereld.  

    European Best Destinations heeft partnerships met internationale mediakanalen als o.m. Condé Nast Traveler, Forbes, Lonely Planet, Vogue, TripAdvisor, National Geographic Travel, EuroNews, Yahoo.