• by:
    • September 29th, 2023
    • Category:
    Stad Leuven financiert innovatie in onderwijs

    Stad Leuven zet sterk in op innovatie, ook in het onderwijsveld. Sinds vorig schooljaar kunnen leerkrachten, scholen en organisaties door de stad een innovatief onderwijsproject laten financieren.

    Er zit veel expertise in Leuven, partners zoeken elkaar op rond een gezamenlijk doel. De stad geeft hun met een subsidie een duwtje in de rug om die innovatieve ideeën te lanceren of uit te testen. Samen maken we de school van de toekomst in Leuven

    Stad Leuven financiert innovatie in onderwijs

    Stad Leuven financiert innovatie in onderwijs
    Stad Leuven zet sterk in op innovatie, ook in het onderwijsveld. Sinds vorig schooljaar kunnen leerkrachten, scholen en organisaties door de stad een innovatief onderwijsproject laten financieren.

    Hogeschool UCLL heeft als eerste zo’n vernieuwend project afgerond. Zij nodigden een klasgroep van het Heilig Hartinstituut Heverlee uit in ‘De Living’ om persoonlijke verhalen te delen en zo voor meer verbondenheid te zorgen tussen leerlingen en leerkrachten. Want wie zich goed voelt op school, heeft meer mentale ruimte om te leren.  

    “We leven in een snel veranderende wereld, ook onderwijspartners voelen dat. Zij hebben allerlei frisse ideeën om het Leuvens onderwijs beter, aangenamer, gelijker en toekomstgericht te maken. Er zit veel expertise in Leuven, partners zoeken elkaar op rond een gezamenlijk doel. De stad geeft hun met een subsidie een duwtje in de rug om die innovatieve ideeën te lanceren of uit te testen. Samen maken we de school van de toekomst in Leuven”, zegt schepen van onderwijs Lalynn Wadera. ​ 

    Meer verbondenheid ​
    ​Het eerste innovatieve project dat binnen het kader van deze subsidie is afgerond, ging uit van Liesbeth Spanjers en Katrien Mertens, twee docenten en onderzoekers aan hogeschool UCLL. Zij geloven sterk in de kracht van verhalen om empathie en verbinding tussen mensen tot stand te brengen. Met hun project ‘De Living’ brengen ze mensen samen die elkaar doorgaans niet zouden ontmoeten, om echt te luisteren naar elkaars verhalen. “Wanneer verhalen vanuit gelijkwaardigheid verteld worden, ontstaan inzicht in andere perspectieven en verbondenheid”, zeggen ze. ​ 

    Ook scholen zijn op zoek naar meer verbondenheid, zeker in de nasleep van de coronaperiode. Spanjers en Mertens testten hun vernieuwende methodieken uit in een schoolcontext door een klasgroep van het Heilig Hartinstituut Heverlee te begeleiden. “Leerkrachten en leerlingen van deze klas waren elkaar gaandeweg wat kwijtgeraakt, zagen soms nog moeilijk elkaars positieve kanten. Tijdens interactieve sessies met beide groepen zijn we erin geslaagd om de leraren en leerlingen dichter bij elkaar te brengen, precies door hen verhalen te laten delen in een veilige setting waarbij naar iedereen geluisterd werd”, vertelt Liesbeth Spanjers. ​ 

    Leerkracht Rebecca heeft alvast veel gehad aan de sessies met UCLL: “Ik neem veel werkvormen en methodieken mee die ik in mijn lespraktijk of als klastitularis kan toepassen om verbinding te stimuleren. Ook als school willen we verder inzetten op die verbinding. Het mooie aan dit project is dat het niet standaard in het curriculum aan bod komt maar de leerlingen er wel doelstellingen behalen die heel belangrijk zijn in de maatschappij zoals empathisch luisteren en in verbinding gaan met anderen.” ​ 

    De school als veilige plek ​
    ​UCLL heeft met haar ervaringen uit dit project ook een train-the-traineropleiding ontwikkeld waarmee onderwijsmakers zelf aan de slag kunnen rond verbinding op school. “Zich goed voelen op school, verbonden met leraren en leerlingen, is een voorwaarde om tot leren te kunnen komen. Daarom is het zo belangrijk dat scholen een warme en veilige plek zijn. Voor leerlingen in moeilijke thuissituaties is het zelfs de enige plek waar ze tot rust kunnen komen of zichzelf kunnen zijn. Er is tijd en ruimte nodig om in die verbondenheid te investeren, maar het zit ook in de kleine dingen die elke leraar in zijn klas kan doen, zoals elkaar begroeten ’s ochtends of vragen hoe het gaat. Onze belangrijkste tip: blijf je leerlingen als mens zien, met hun sterktes en hun zwaktes. Door te werken met persoonlijke verhalen reiken we kapstokken aan om niet alleen maar de dingen te zien die moeilijk lopen. Deze vernieuwende methodiek biedt kansen om op een andere manier te verbinden met elkaar”, zegt Katrien Mertens. ​ 

    Nieuwe projecten ​
    ​“Met dit project heeft UCLL ingespeeld op de vaststelling dat jongeren niet altijd goed in hun vel zitten. Ze hebben een nieuwe aanpak in enkele scholen gebracht. Zo liggen er nog veel uitdagingen klaar. Ik hoop dat ook andere Leuvense onderwijsmakers met een idee komen", besluit schepen Wadera.