- September 6th, 2024
- Category: verkiezingen, meermetmo
Vooruit Leuven wil van Leuven dé talentenstad maken
Sinds deze week trekken weer heel wat jonge Leuvenaars terug naar de schoolbanken. Goed onderwijs is de hefboom bij uitstek om ervoor te zorgen dat elk kind tot zijn volledige potentieel kan groeien. Vooruit Leuven zet daarom vol in op gelijke onderwijskansen om van Leuven dé talentenstad te maken. Dat doet de partij onder andere door in te zetten op mentaal welbevinden, extra leeskansen en ondersteuning van en voor leraren.
Horizon 2030 | Vooruit Leuven wil van Leuven dé talentenstad maken
Sinds deze week trekken weer heel wat jonge Leuvenaars terug naar de schoolbanken. Goed onderwijs is de hefboom bij uitstek om ervoor te zorgen dat elk kind tot zijn volledige potentieel kan groeien. Vooruit Leuven zet daarom vol in op gelijke onderwijskansen om van Leuven dé talentenstad te maken. Dat doet de partij onder andere door in te zetten op mentaal welbevinden, extra leeskansen en ondersteuning van en voor leraren.
Met maar liefst 5 leerkrachten op de lijst voor de Leuvense gemeenteraadsverkiezingen bewijst Vooruit Leuven dat kwaliteitsvol onderwijs een van haar topprioriteiten is. Samen met vele onderwijsexperts staken ze een straf en uitgebreid onderwijsprogramma in elkaar. Kandidaten Bart Meulemans, Koen Dorleman, Natalie Haine, Nancy Hamels, Christophe Stockman en schepen Lalynn Wadera schijnen hun licht op de onderwijsplannen:
“‘It takes a village to raise a child’, en dat beseffen we in Leuven maar al te goed. Elke dag werken we hier nauw samen met verschillende partners aan beter onderwijs voor elk kind,” zegt schepen van onderwijs, Lalynn Wadera. Deze samenwerking willen we verder blijven uitbouwen. Ons doel is duidelijk: ervoor zorgen dat ieder kind aan het einde van hun schoolloopbaan weet waar het goed in is.”
Talentenontwikkeling
Het was nog nooit zo slecht gesteld met het mentaal welbevinden van onze jongeren. Vooruit Leuven is ervan overtuigd dat een positief schoolklimaat het tij kan keren. “Want je kan pas leren en ontdekken als je je goed in je vel voelt. Daarom willen we samen met secundaire scholen een breed naschools aanbod voor jongeren creëren, naar analogie met KinderKuren in het basisonderwijs”, vertellen Bart Meulemans en Christophe Stockman. “We brengen externe sport- en kunstorganisaties naar de scholen, denk bijvoorbeeld aan een Leuvense boksclub die de leerlingen een boksles geeft, textielateliers of graffiti-workshops op school… Op die manier bouwen we bruggen tussen scholen en naschoolse activiteiten, zodat elke Leuvense jongere sneller de weg vindt naar kwaliteitsvolle vrijetijdsbesteding.”
Brugfiguren
Vooruit Leuven wilt ook de bestaande brugfiguren en cultuursensitieve begeleiders in het basisonderwijs uitbreiden naar de eerste graad in het secundair onderwijs. Deze coaches slaan de brug tussen ouders en school, met speciale aandacht voor diversiteit en mentaal welbevinden. “Een kind op het einde van het zesde leerjaar verschilt niet fundamenteel van een kind aan het begin van het eerste middelbaar. De ondersteuning van brugfiguren doortrekken is dan ook een kwestie van kiezen voor de toekomst van die kinderen”, vertelt Koen Dorleman. “En in een grotere school kunnen ze nog meer baat hebben bij die brugfiguren. Ze helpen hen hun weg te vinden en een solide basis te leggen voor hun verdere middelbare carrière”, vult Nancy Hamels aan.
Lezen als topprioriteit
De nieuwsberichten over de dalende onderwijskwaliteit en de dalende resultaten van Vlaamse leerlingen op internationaal vergelijkende toetsen, zinderen nog na. Kinderen die van thuis uit minder leer- en ontwikkelingsimpulsen krijgen, hebben nood aan een stevige kennisbasis om op verder te bouwen. Vooruit Leuven wil daarom van lezen een topprioriteit maken voor elke leerling, al van in de kleuterklas. “We betrekken daarbij alle scholen, de bibliotheek(filialen) en andere partners zoals boekenwinkels, Leuvense schrijvers en wetenschappers. Samen zorgen we voor leesprikkels op maat van elk kind. Want door de liefde voor taal te stimuleren, leggen we al een stevige basis voor verdere leerkansen. We dagen de scholen en de andere partners uit om vernieuwende leesprojecten op te zetten en ervaringen te delen. Vanuit de stad zorgen we voor de kers op de taart met een nacht met de klas in de bibliotheek”, vertelt schepen Lalynn Wadera.
Leraren waarderen
Verder wil Vooruit Leuven het Leuvens lerarenlandschap versterken, door (beginnende) leerkrachten blijven ondersteunen. “We werken een buddysysteem uit voor leraren. Dat systeem koppelt ervaren leerkrachten aan startende leerkrachten, waardoor ze een mentor hebben om op terug te vallen voor begeleiding en advies”, vertelt Natalie Haine.
Daarnaast wilt Vooruit Leuven het community-gevoel onder Leuvense leerkrachten versterken. Het organisatienetwerk SOM (Samen Onderwijs Maken) speelt hier een belangrijke rol. Tenslotte zal SOM ook de leidende actor zijn voor innovatieve leerplekken, via de laboratoria en studio’s van het organisatienetwerk of via maakleerplek.
Wil je meer weten over onze plannen en ambities voor het Leuvense onderwijs? Die lees je in ons verkiezingsprogramma "Horizon 2030".